Marnik D'Hoore

Wat op mijn pad komt en ik wil delen

January 4th, 2018

Korte termijn vs. Lange termijn

Hoe de meerderheid van de marketeers denkt.

"Marketing moet snel gaan. Laat ons vandaag iets opmaken zodat we het morgen kunnen lanceren zodat het overmorgen reeds opbrengt. Volgende week zien we dan wel weer”.

De week erop bestaat dan uit eenzelfde reeks aan acties. Snel iets bedenken, snel iets lanceren, hopen dat het opbrengt.

Het lijkt een agile of misschien een pivoterende manier van werken. Soms rendeert zo’n aanpak, soms minder. Dikwijls totaal niet.

In werkelijkheid is het een korte termijn visie. Goed om mee te experimenteren, goed om snel te schakelen. Killing als je blijft vastzitten in deze aanpak. Het vreet budget en tijd weg. Drie maand verder en je komt tot de conclusie dat targets onder druk staan.

 

Hoe de minderheid van de marketeers denkt.

"Marketing moet renderen. Laat ons deze week nadenken en notities maken. Laat ons specifieke vragen noteren en daar een zo goed mogelijk antwoord op formuleren”.

>> Eén van die vragen zou kunnen zijn.

- Wie zijn hart wil ik winnen?
- Waar ligt iemand wakker van?
- Hoe kunnen we een verschil maken?
- Hoe kunnen we de dialoog starten?
- Hoe gaan we onze message verwoorden?

Nadenken kost tijd.

>> Laat ons nu een plan van aanpak maken. Ideaal een strategie.

- Welke message communiceren we wanneer en op welk kanaal?
- Hoe zorgen we ervoor dat alle communicatie op één lijn zit? Op alle kanalen. Onze site, onze social channels, onze mailings,...enz?
- Welk budget voorzien we?(per onderdeel apart)
- Wie neemt welke verantwoordelijkheid?

Plannen kost tijd.

>> Laat ons nu het plan uitrollen

- Start met het eindpunt te optimaliseren waar de doelgroep de finale actie moet ondernemen. De site of een specifieke landingspagina.
- Welke tools gaan we inzetten om onze mensen te bereiken? Mailing, social, content op andere kanalen, Adwords,...
- Laat ons meten wat werkt. Wat niet werkt stuur je bij (niet meteen weggooien) en zo pivoteer je verder

De opportunist vs. de alchemist.
 

Hoe kijk jij naar marketing?